Spacerem po Gardenii 2018





Spacerem po Gardenii 2018


Tym razem postanowiłem poznać Targi Gardenia od strony edukacji. Pierwszy dzień był przewidziany na  XII Forum  Miejska Sztuka Ogrodowa w temacie  " Miasto dla natury-granice ingerencji w naturę w mieście ".
    Zanim dotarłem do Pawilonu 15 i Sali Ziemi przywitałem się z Wera i poznałem Krzysztofa, który jest pomysłodawcą Gry karcianej Husqvarna.
 Weronika (redaktor http://miejskiogrodnik.pl/) przygotowywała swój warsztat z instagrama, ponieważ był jednym z elementów programu Forum Promotorów Ogrodnictwa.To kolejna część edukacyjna w której zamierzałem wziąć udział. Później pojawili Darek z Cezarym organizatorzy FPO i redaktorzy wcześniej wspomnianego bloga. Ja pognałem do pawilonu 15, zanim się zaczęło forum, pooglądałem projekty zdolnych projektantów. Temat konkursu "Inspiracje w przestrzeni - ogród terapeutyczny" .
Projekty były ciekawe i różnorodne. Przy otwarciu Forum ogłoszono wyniki tego konkursu, a później rozpoczął się pierwszy panel. 

Panel I - trendy w kształtowaniu zieleni w mieście.
Pierwsza prelekcja Przyszłość Zieleni Publicznej -nowe wyzwania, Małgorzata Sobieszczyk
Zarząd Zieleni Miejskiej Poznań, na zdjęciu fragment o parkach Poznania i wspomnienie o nowym Parku Heweliusza wykonanym przez Garte.
 W pierwszej prelekcji Pani opowiedziała o nakładach na Parki i zieleńce miejskie, wspominała też ,że tych terenów ubywa ze względu na infrastrukturę rekreacyjną typu boiska, place zabaw i zabudowę deweloperską..
Oprócz tego wspomniała o imprezach masowych pokazując zdjęcia min. z Parku Cytadela po takiej imprezie gdzie były rozjeżdżone trawniki. Na koniec pokazała w jaki sposób można rozwiązać problem infrastruktury rekreacyjnej, np, strefy sportowe na dachach.



    Druga prelekcja, Zielona infrastruktura miasta na przykładzie Gdańska.
 Joanna Paniec, ogrodnik miejski , Gdańsk.

opowiedziała jakie wysiłki [odejmuje się w mieście na rzecz zieleni i natury. Wspomniała o Gdańsku jako trzech strefach w których bierze się od uwagę różne wytyczne. strefa nadmorska, miastowa i mieszana. Coś tak w przybliżeniu. mi w prezentacji spodobała się informacja,że na pewnych terenach zostawia się dziką roślinność, co w efekcie daje naturalne łąki kwietne bez potrzeby wydawania pieniędzy. Warto o tym pamiętać, miastowe trawniki są bogate przed koszeniem, sam się o tym przekonałem pracując w Dębnie w PUK, dział zieleni.
Były przykłady rabat łączonych z bylinami i roślinami jednorocznymi. Gdańsk jest kolejnym miastem gdzie Fundacja Łąka pomogła wysiać łąki kwiatowe. Pani Ogrodnik omówiła też nowe plany zagospodarowania terenów Gdańska pod zieleń i wspomniała o projekcie nasadzeń bylinowych przy Forum Gdańska poczytać o tym projekcie można tutaj http://katarzynabellingham.blogspot.com/2018/01/od-ponad-po-roku-pracowaam-nad.html .

    Prelekcja trzecia, Miejskie łąki kwietne, Karol Podyma. 

Karol opowiedział o łąkach kwietnych i korzyściach jakie przynoszą poprze porównanie ich do zwykłych trawników. Łąki takie to dużo plusów, ale wymaga to mądrego podejścia do tematu. 
Prelegent wspomniał tez o akcjach w jakich bierze udział wraz z Fudnacją Łąka.

    Prelekcja czwarta, Naturalne piękności w kształtowaniu placów zabaw - nowości Educarium.
Jos Muller .

Pan ten pokazał i omówił rożne linie placów zabaw, omawiając w jaki sposób natura i otaczający świat odbija się w tych urządzeniach dla małych i dużych. 
 Panel I został posumowany dyskusją. Zrobiono krótką przerwę, a ja mogłem sobie pogadać z Magdaleną Strzyżewską , blog Pracownia w dolinie.

   rozpoczął się Panel II

   Chirurgia czy Arborystyka. 

    Spodziewałem się omówienia sposobów cięcia, pielęgnacji drzew. Trochę wyglądało to inaczej. 
Pani która zaczęła ten panel opowiedziała o początkach chirurgii drzew i rożnych pojęciach dotyczących tego zagadnienia. kolejni Panowie opowiedzieli jak kiedyś chroniono stan drzew, i co robi się aktualnie dla ich dobra.  Prelegenci ledwo mieścili się w wyznaczonym czasie. Przedostania prelekcja mnie rozczarowała. 
 Odpuściłem sobie kolejny panel i razem z Magdą zjadłem obiad, i poszliśmy zobaczyć co oferuje Gardenia na stoiskach.


Zacząłem zwiedzać od Targów Special Days. Efektem są zdjęcia z rożnych stoisk oferujących dekoracje i wiele innych rzeczy.



Ciekawym stoiskiem było Jessi , strona hurt.jessi.pl . tam można zobaczyć jak prezentowali się podczas Special days.
Później przyszedł czas na florystykę...























Kwiaty z OZ Export 



Sekwoja Zakład Zieleni
    Spodobała mi się ekspozycja tego zakładu i uśmiech Pani, który przekonał mnie do krótkiej rozmowy. Dywan z kory,mini kompozycje w ciekawych donicach zwróciły moją uwagę.
Pojawiły się ogrody w szkle, kaktusy, obrazy z mchu, i kwiaty doniczkowe w donicach, które każdy może zamówić pod swoje potrzeby. 





Zobaczyłem jeszcze kilka stoisk producentów.





Ciekawa lina narzędzi Pastel ...




...i kolorystyka narzędzi 


Koło 16:00 miał się zacząć warsztat Joanny Gałązki z którego chciałem  skorzystać. Przywitałem się z całą plejadą gwiazd blogerskiego świata i czekałem na warsztat, tylko FPO miało obsunięcie spore i warsztat Asi odbył się w piątek.

Pierwszy dzień na Gardenii się zakończył. Popołudnie spędziłem w gronie kolegów i koleżanek po grabkach. dalsza część opowieści nastąpi... 



Komentarze